iOS FAQ
Hur fungerar nyhetsappen?
Här nedan beskrivs de viktigaste funktionerna i nyhetsappen.
Nyhetsappen har tidigare kunnat installeras på surfplattor men från oktober 2019 finns stöd endast för mobiltelefoner med iOS eller Android.
I bilderna nedan visar vi hur Arbetarbladets nyhetsapp ser ut i en iphone, men det fungerar på liknande sätt i alla nyhetsappar från Mittmedia.
Funktionerna vi beskriver fungerar också på ett liknande sätt för Android-telefoner.
Hur laddar man ner nyhetsappen?
För att hitta och ladda ner Mittmedias nyhetsappar öppnar du Appstore (för iOS) eller Google play (för Android) i din telefon. Väl där söker du efter den titel som du letar efter, i det här fallet visar vi bilder från Arbetarbladets nyhetsapp. Välj att ladda ner appen så hamnar den på din hemskärm.
Startsidan i nyhetsappen
När du startar appen första gången möts du av startsidan för den titel du valt att ladda ner. Här hittar du ett urval av de största och senaste nyhetsartiklarna. Om du är inloggad (se nedan hur du loggar in) så kommer startsidan att anpassas efter de nyhetskategorier och områden som du läser mest om. Senaste nytt i toppen visar ett kronologiskt flöde med de senaste nyheterna och Mest läst visar ett flöde med de artiklar som är mest lästa under det senaste dygnet.
Så här skräddarsyr du din upplevelse i nyhetsappen
Logga in
För att kunna ta del av allt innehåll i appen behöver du logga in.
Gå in under Inställningar på menyn. Under rubriken KONTO loggar du in med samma inloggningsuppgifter som du tidigare har använt på sajten eller i e-tidningsappen.
Flödet “Följer” i nyhetsappen
Under FÖLJER på menyn kan du välja vilka områden och ämnen du är intresserad av att följa och som då visas i ditt flöde..
Första gången du klickar på menyn får du göra dina personliga inställningar:
-Välj ”Gå vidare”
-Ange din hemadress
-Markera dina områden som du vill följa
-Klicka på ”Gå vidare>” uppe i högra hörnet
-Markera vilka ämnen du vill följa
-Klicka på ”Gå vidare>” uppe i högra hörnet
-Välj ”Slå på notiser” och ”Tillåt” om du vill få notiser när nyheter i dina områden eller med dina ämnen publiceras. Vill du inte få notiser väljer du ”Inte nu”. (Du kan senare ändra dina val under inställningar)
Följ ett ämne, ett område eller en artikelserie i nyhetsappen
Du kan också välja att följa ett ämne, ett område eller en artikelserie direkt från en artikel. Det gör du genom att klicka på knappen Följ som visas inne i artikeln. Artiklar från det du valt att följa (ämne, område eller artikelserie) kommer då att visas i ditt Följer-flöde. Om du har valt att aktivera notiser kommer du få en pushnotis när det publiceras artiklar inom det du följer.
Avdelningar i nyhetsappen
Under Avdelningar på menyn hittar du de olika nyhetskategorierna som finns i appen. I vissa fall finns inte alla kategorier som finns på motsvarande sajt, detta beror på att vi har tekniska begränsningar i appen som gör att vi inte kan visa ut dessa avdelningar.
Inställningar i nyhetsappen
Under Inställningar på menyn kan du ändra dina inställningar.
Här ser du om du är inloggad i appen, och kan välja att logga ut eller logga in med andra användaruppgifter.
Hantera plus-abonnemang
Fungerar endast för dig som har iOS och som har blivit kund via appen.
Notisinställningar Här ställer du in hur du vill ha dina notiser (via din mobils inställningar). Du kan även aktivera och avaktivera notiser.
Mina områden Här kan du ändra dina inställningar om vilka områden du vill följa eller inte följa.
Mina ämnen Här kan du ändra dina inställningar om vilka områden du vill följa eller inte följa.
Under rubriken INFORMATION hittar du information om appen och de villkor som gäller.
Vill du ha mindre sport i ditt flöde i nyhetsappen?
Tycker du att du får upp för mycket sport i ditt flöde så kan du enkelt välja att visa mindre sport med vårt sportfilter.
Högst upp på sidan Start i menyn kan du aktivera (eller avaktivera) funktionen ”Visa mindre sport i mitt flöde”. Då försvinner större delen av sportinnehållet från ditt flöde.
Teknisk info om nyhetsappen
Våra nyhetsappar fungerar i iOS version 9.0 eller senare samt i Android 4.3 eller senare. Om du har ett äldre operativsystem behöver du uppdatera din enhet. Om din enhet inte stödjer nya operativsystem så kan du givetvis ta del av plus i din webbläsare på vår sajt istället.
Vad gör jag om jag glömt mitt lösenord?
Om du har glömt ditt lösenord kan du klicka på kundservice från våra nyhetssajter. Därifrån väljer du sedan “glömt lösenord”.
Mata in din mejladress och tryck på knappen ”Skicka”.
Öppna sedan det mejl du fått från Bonnier News Local med ämnesrad ”Byte av lösenord”.
OBS! Om du inte skulle få något mejl inom någon minut, gör så här:
- Kontrollera skräpkorgen i ditt mejlprogram. Ibland kan mejl hamna där.
- Kontakta Kundcenter för hjälp att manuellt återställa ditt lösenord. Du kan kontakta kundcenter genom att
fylla i vårt kontaktformulär eller ringa under våra öppettider.
Sedan februari 2019 kan du logga in med bank-id på alla nyhetssajter.
Hur får jag som prenumerant tillgång till e-tidningen?
För att läsa e-tidningen behöver du ha en prenumeration på något av våra paket Komplett/Total, Helg eller Plus Premium/Digital.
Du behöver dessutom ha inloggningsuppgifter hos oss med e-postadress och lösenord, det vi kallar ett digitalt konto.
Kontot kopplar ihop din prenumeration med din e-postadress.
Sedan kan du logga in med e-postadress och lösenord och kan läsa din e-tidning.
Läs mer om att logga in eller skapa inloggningsuppgifter under ”Min prenumeration” på nyhetssajten.
När du har inloggningsuppgifter kan du logga in på vår nyhetssajt eller i din e-tidningsapp och välja din e-tidning.
Varför kan jag inte logga in på e-tidningen?
För att läsa e-tidningen behöver du logga in med ditt digitala konto, alltså den e-postadress och lösenord du använde när du aktiverade ditt konto.
Om du inte lyckas logga in kan det stå ett felmeddelande i röd text.
Eller så kan det stå att det är ”endast för prenumeranter”.
Har du blivit utestängd från ditt konto?
Ett litet antal kunder har blivit utestängda från sina digitala konton på grund av ett fel i kommunikationen mellan våra bakomliggande system. Trots att en giltig prenumeration finns kommer beskedet ”Endast för prenumeranter” upp när de försöker logga in. Om du drabbats av detta behöver du kontakta kundcenter för en manuell återställning av ditt konto. Kontakta kundcenter genom att skriva via webbformulär eller ring under våra öppettider.
Här är några andra saker du kan kontrollera om du inte lyckas logga in.
Skriver du in lösenordet korrekt?
Tänk på att lösenordet måste skrivas in exakt. Det kan vara lätt att trycka fel eller ha tangenten för stor bokstav nedtryckt, eller råka skriva ett mellanslag för mycket.
Har du glömt ditt lösenord?
Tryck på länken ”Glömt lösenord” för att komma till ett formulär där du fyller i din e-postadress. Du får sedan ett mejl med en länk till ett formulär där du kan skriva in ett nytt lösenord.
Använder du rätt e-postadress?
Du måste mata in den e-postadress du använde när du skapade ditt konto på Mittmedia. Om det var länge sedan kanske du har bytt e-postadress, men glömt att uppdatera dina uppgifter. Testa med din gamla e-postadress om du ännu har tillgång till den. Om du inte längre har tillgång till din tidigare e-postadress måste du kontakta kundservice.
Har du en giltig prenumeration?
Du måste ha en giltig prenumeration på något av våra paket Plus Premium (f.d. Digital), Helg eller Komplett för att läsa e-tidningen. Om du är Plus-kund har du inte åtkomst till e-tidningen. Om du vill läsa Expressens e-tidning behöver du köpa ett tilläggspaket.
Om du är privatkund med något av paketen Komplett, Helg eller Plus Premium (f.d. Digital) har du tillgång till samtliga 28 dagstidningar som e-tidning.
Låser sig ipad-appen när du försöker logga in?
Några användare har rapporterat att ipad-appen i vissa fall låser sig när de försöker logga in i liggande läge. Problemet är löst från och med IOS-version 7.8.3. Uppdatera din app om du stöter på detta problem.
Drabbas du av andra fel?
I vissa fall kan gamla användaruppgifter sparas i din webbläsare eller app och hindra dig från att logga in. Pröva gärna en annan webbläsare eller försök att logga in från en annan dator eller enhet.
Om du använder e-tidningsappen kan du testa att starta om din surfplatta eller mobil. Du kan också radera appen och ladda hem en ny från GooglePlay.
Tvångsavsluta eller radera appen
Ibland kan appar låsa sig av olika skäl. På IOS kan du tvångsavsluta appen genom att dubbelklicka på hemknappen så att aktiva appar visas i en översikt och sedan ”svepa uppåt” för att avsluta appen. (På iPhone X sveper du med fingret från nedre vänstra hörnet för att få fram app-översikten). Starta sedan om appen igen.
Du kan också radera en app och hämta den på nytt från AppStore. Håll fingret på app-ikonen en stund tills appen börjar skaka och ett kryss sätts på app-ikonen. Tryck på krysset för att radera appen.
Vissa problem löser sig också genom att man ibland startar om sin surfplatta och mobil.
Fungerar det ändå inte?
Skicka gärna in en felrapport där du beskriver ditt problem.
Eller kontakta Digitalsupport på vårt kundcenter via webbformulär eller telefon under våra öppettider, Lämna så mycket information du kan: om du försöker logga in via webbläsare eller app, typ av enhet, operativsystem, tidning där du loggar in, vilket felmeddelande du ser etc. Dokumentera gärna med bilder och film. Felsökning kan vara väldigt svår men vi gör vad vi kan för att hjälpa till.
Varför får jag inget mejl när jag begärt nytt lösenord?
Några av våra kunder har använt tjänsten för Glömt lösenord, men får inte något mejl med instruktioner för att skapa ett nytt lösenord.
Normalt ska det bara ta någon minut innan svarsmejlet dyker upp. Mejlet har avsändare Bonnier News Local och ämnesrad ”Byte av lösenord”.
Men i några fall kan mejlet fastna på vägen.
Vi har noterat att detta i första hand drabbar kunder med Telia-mejladresser.
Om du inte får något svarsmejl inom någon minut, gör så här:
- Kontrollera först att svarsmejlet inte har fastnat i din egen skräpkorg.
- Kontakta Kundservice för att få hjälp att manuellt återställa ditt lösenord. Skriv till Kundservice eller ring under våra öppettider. Kontaktuppgifter finns på nyhetssajterna.
Hur skapar jag inloggningsuppgifter och aktiverar mitt konto?
Om du är prenumerant på en av Bonnier News Locals papperstidningar ingår tillgång till e-tidningen – som är precis som din papperstidning, men du kan läsa den när du vill på en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Praktiskt, eller hur?
Men för att du ska kunna läsa e-tidningen krävs några viktiga saker.
Skaffa tillgång till internet
Först måste du ha en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Det fungerar på nästan alla du kan köpa i dag, ju nyare, desto bättre.
Sedan måste du förstås ha en uppkoppling till internet.
Skaffa en e-postadress
Dessutom måste du ha en egen e-postadress.
När du har tillgång till internet och en egen e-postadress kan du skapa inloggningsuppgifter.
Fyll i personnummer eller kundnummer
Surfa nu in på Bonnier News Locals sida (länk?) för att skapa inloggningsuppgifter och aktivera konto.
Fyll i ditt personnummer och postnummer.
Om det inte skulle fungera med personnummer kan du försöka med ditt kundnummer i stället (det står på din faktura).
Tryck på OK, fortsätt.
Ange e-postadress och lösenord
Om uppgifterna stämmer överens så får du i nästa steg ange din e-postadress och välja ett lösenord. (Lösenordet måste vara minst sex tecken)
Sedan är det klart. Din e-postadress är kopplad till din prenumeration. Med din e-postadress och ditt lösenord kan du nu logga in på alla tjänster du har tillgång till:
- E-tidningen
- Plus-artiklar på na.se
- Läsarshoppen med erbjudanden för dig som prenumerant
- Mitt konto där du kan göra många ärenden själv
Kan jag logga in med bank-id?
Ja, från februari 2019 är det möjligt att logga in med bank-id på våra nyhetssajter.
Det innebär en förenkling för en stor del av våra kunder som nu kan välja att logga in med bank-id i stället för e-postadress och lösenord.
Varför införs inloggning med bank-id?
Bank-id är en standardlösning som kan underlätta ett antal lägen för våra kunder. Glömt lösenord är ett av de vanligaste problemen när våra kunder ska ta del av våra digitala tjänster.
Vad gör den som inte har bank-id?
Det går fortfarande att logga in på det traditionella sättet, med användarnamn och lösenord. Om du vill logga in på traditionellt sätt och glömt lösenordet kan du beställa ett nytt lösenord själv på våra kundservice sajt.
Varför införs bank-id bara på nyhetssajterna och inte i nyhetsappar, e-tidning eller läsarshoppen?
Detta är en första version av bank-id i våra digitala produkter. Vi börjar där vi kan hjälpa flest, och bygger ut inloggningen så småningom.
Kan alla användare välja att logga in med bank-id?
Alla användare som har ett personnummer kopplat till sin prenumeration kan logga in med bank-id. Det innebär alla papperstidningskunder som aktiverat sitt digitala konto, kunder med digitalpaket (Plus Premium) och alla som köpt Plus med Klarna.
Hur loggar andra användare in?
De loggar in på traditionellt sätt med e-postadress och lösenord. Sedan kan de gå till Min Sida och koppla sin prenumeration till sitt personnummer. När personnumret är kopplat till personnumret går det även att logga in med bank-id.