"Det bara krånglar, vad ska jag göra?"
Tusentals kunder använder våra digitala tjänster utan problem varje dag. Men vissa kunder kan drabbas av alla möjliga irriterande fel. Ibland kan det vara svårt att förstå och hitta orsaken.
”Fel på datorn eller appen” kan ibland orsakas av trasig hårdvara, virusangrepp eller dålig uppkoppling.
Men de flesta problem är betydligt enklare att lösa.
Det går alltid att be om hjälp hos kundservice.
Men innan du kontaktar oss bör du själv kontrollera följande:
# 1. Starta om
Förvånansvärt många underliga fel i datorer, surfplattor och mobiltelefoner försvinner efter en omstart. Stäng av enheten helt, vänta några sekunder och starta den därefter på nytt.
#2. Radera appen och hämta den på nytt
Om du har problem med e-tidningsappen kan du ibland behöva radera appen helt och ladda hem en ny från App Store eller Google Play.
För att radera en app i IOS: Tryck lätt på app-ikonen tills den börjar ”skaka” och ett kryss visas i ena hörnet. Tryck på krysset för att radera appen. (Från iOS13 trycker du på app-ikonen och väljer ”Ordna om appar” innan stäng-krysset dyker upp)
För att radera en app i Android: Tryck lätt på app-ikonen tills en verktygsmeny dyker upp. Tryck på ”Avinstallera”.
Ibland kan du trots ominstallation behöva rensa data och cache, läs mer här.
För att ladda hem din iOS app på nytt gå in på AppStore >
För att ladda hem din Android app på nytt gå in på Google Play >
#3. Kontrollera nätverket
Ibland uppstår problem med Internetuppkopplingen. Testa att du kan nå andra vanliga sajter. Om det är segt och du har en trådlös router kan avståndet till routern ha betydelse. Routern kan ibland också behöva startas om, eller uppdateras. Mät upp hastigheten på din uppkoppling via en tjänst som fast.com eller bredbandskollen.se. Testa att ansluta dig via kabel, eller via ett annat nätverk, till exempel mobilnätet (4g/3g) eller ett offentligt wi-fi-nätverk (på t.ex bibliotek eller kafé).
#4. Använd en annan webbläsare
Om du använder till exempel Chrome kan du testa Firefox i stället. Om du använder appen i en mobil enhet kan du testa webbläsaren i stället för appen. En del fel kan du fixa genom att rensa webbinformation och cookies i din webbläsare.
#5. Logga ut och logga in igen
Om du har problem med inloggningen på våra tjänster kan det ibland hjälpa att logga ut och logga in igen. Eller pröva att logga in från en annan enhet eller webbläsare. Läs här om andra vanliga problem med inloggningen.
#6. Testa med annan enhet
Om det inte fungerar kan du pröva att logga in från en annan enhet, till exempel låna någon annans surfplatta, mobil eller dator.
#7. Uppdatera
Kontrollera att operativsystem, webbläsare och appar är uppdaterade till senaste versionerna.
Så uppdaterar du e-tidningsappen.
#8. Skicka in en felrapport
Om du trots detta har problem med vill vi gärna att du skickar in en felrapport till oss. Här hittar du formuläret för felrapport av e-tidningen. Eftersom det finns mängder av olika typer av mobiler och surfplattor och versioner av operativsystem behöver vi så mycket information som möjligt för att felsöka.
#9. Kontakta Kundservice
Om du behöver personlig hjälp kan du kontakta kundservice. Skriv eller ring under våra öppettider.
Felsökning kan vara komplicerad. Men försök gärna identifiera problemet innan du kontaktar oss.
Det finns mängder av olika systemversioner, webbläsare och operativsystem och ju mer information du kan ge till oss desto större möjligheter har våra supporttekniker att hjälpa.