E-tidning FAQ
Hur får jag som prenumerant tillgång till e-tidningen?
För att läsa e-tidningen behöver du ha en prenumeration på något av våra paket Komplett/Total, Helg eller Plus Premium/Digital.
Du behöver dessutom ha inloggningsuppgifter hos oss med e-postadress och lösenord, det vi kallar ett digitalt konto.
Kontot kopplar ihop din prenumeration med din e-postadress.
Sedan kan du logga in med e-postadress och lösenord och kan läsa din e-tidning.
Läs mer om att logga in eller skapa inloggningsuppgifter under ”Min prenumeration” på nyhetssajten.
När du har inloggningsuppgifter kan du logga in på vår nyhetssajt eller i din e-tidningsapp och välja din e-tidning.
Varför kan jag inte logga in på e-tidningen?
För att läsa e-tidningen behöver du logga in med ditt digitala konto, alltså den e-postadress och lösenord du använde när du aktiverade ditt konto.
Om du inte lyckas logga in kan det stå ett felmeddelande i röd text.
Eller så kan det stå att det är ”endast för prenumeranter”.
Har du blivit utestängd från ditt konto?
Ett litet antal kunder har blivit utestängda från sina digitala konton på grund av ett fel i kommunikationen mellan våra bakomliggande system. Trots att en giltig prenumeration finns kommer beskedet ”Endast för prenumeranter” upp när de försöker logga in. Om du drabbats av detta behöver du kontakta kundcenter för en manuell återställning av ditt konto. Kontakta kundcenter genom att skriva via webbformulär eller ring under våra öppettider.
Här är några andra saker du kan kontrollera om du inte lyckas logga in.
Skriver du in lösenordet korrekt?
Tänk på att lösenordet måste skrivas in exakt. Det kan vara lätt att trycka fel eller ha tangenten för stor bokstav nedtryckt, eller råka skriva ett mellanslag för mycket.
Har du glömt ditt lösenord?
Tryck på länken ”Glömt lösenord” för att komma till ett formulär där du fyller i din e-postadress. Du får sedan ett mejl med en länk till ett formulär där du kan skriva in ett nytt lösenord.
Använder du rätt e-postadress?
Du måste mata in den e-postadress du använde när du skapade ditt konto på Mittmedia. Om det var länge sedan kanske du har bytt e-postadress, men glömt att uppdatera dina uppgifter. Testa med din gamla e-postadress om du ännu har tillgång till den. Om du inte längre har tillgång till din tidigare e-postadress måste du kontakta kundservice.
Har du en giltig prenumeration?
Du måste ha en giltig prenumeration på något av våra paket Plus Premium (f.d. Digital), Helg eller Komplett för att läsa e-tidningen. Om du är Plus-kund har du inte åtkomst till e-tidningen. Om du vill läsa Expressens e-tidning behöver du köpa ett tilläggspaket.
Om du är privatkund med något av paketen Komplett, Helg eller Plus Premium (f.d. Digital) har du tillgång till samtliga 28 dagstidningar som e-tidning.
Drabbas du av andra fel?
I vissa fall kan gamla användaruppgifter sparas i din webbläsare eller app och hindra dig från att logga in. Pröva gärna en annan webbläsare eller försök att logga in från en annan dator eller enhet.
Om du använder e-tidningsappen kan du testa att starta om din surfplatta eller mobil. Du kan också radera appen och ladda hem en ny från GooglePlay.
Tvångsavsluta eller radera appen
På Android kan du trycka på app-ikonen för att få fram en meny där det står ”Avinstallera”. Eller gå in i Inställningar -> Program, välja rätt app och trycka på ”Tvinga stopp” eller ”Avinstallera”. Ladda hem sedan appen på nytt från GooglePlay.
Vissa problem löser sig också genom att man ibland startar om sin surfplatta och mobil.
Fungerar det ändå inte?
Skicka gärna in en felrapport där du beskriver ditt problem.
Eller kontakta Digitalsupport på vårt kundcenter via webbformulär eller telefon under våra öppettider, Lämna så mycket information du kan: om du försöker logga in via webbläsare eller app, typ av enhet, operativsystem, tidning där du loggar in, vilket felmeddelande du ser etc. Dokumentera gärna med bilder och film. Felsökning kan vara väldigt svår men vi gör vad vi kan för att hjälpa till.
Varför får jag inget mejl när jag begärt nytt lösenord?
Några av våra kunder har använt tjänsten för Glömt lösenord, men får inte något mejl med instruktioner för att skapa ett nytt lösenord.
Normalt ska det bara ta någon minut innan svarsmejlet dyker upp. Mejlet har avsändare Bonnier News Local och ämnesrad ”Byte av lösenord”.
Men i några fall kan mejlet fastna på vägen.
Vi har noterat att detta i första hand drabbar kunder med Telia-mejladresser.
Om du inte får något svarsmejl inom någon minut, gör så här:
- Kontrollera först att svarsmejlet inte har fastnat i din egen skräpkorg.
- Kontakta Kundservice för att få hjälp att manuellt återställa ditt lösenord. Skriv till Kundservice eller ring under våra öppettider. Kontaktuppgifter finns på nyhetssajterna.
Hur skapar jag inloggningsuppgifter och aktiverar mitt konto?
Om du är prenumerant på en av Bonnier News Locals papperstidningar ingår tillgång till e-tidningen – som är precis som din papperstidning, men du kan läsa den när du vill på en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Praktiskt, eller hur?
Men för att du ska kunna läsa e-tidningen krävs några viktiga saker.
Skaffa tillgång till internet
Först måste du ha en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Det fungerar på nästan alla du kan köpa i dag, ju nyare, desto bättre.
Sedan måste du förstås ha en uppkoppling till internet.
Skaffa en e-postadress
Dessutom måste du ha en egen e-postadress.
När du har tillgång till internet och en egen e-postadress kan du skapa inloggningsuppgifter.
Fyll i personnummer eller kundnummer
Surfa nu in på Bonnier News Locals sida (länk?) för att skapa inloggningsuppgifter och aktivera konto.
Fyll i ditt personnummer och postnummer.
Om det inte skulle fungera med personnummer kan du försöka med ditt kundnummer i stället (det står på din faktura).
Tryck på OK, fortsätt.
Ange e-postadress och lösenord
Om uppgifterna stämmer överens så får du i nästa steg ange din e-postadress och välja ett lösenord. (Lösenordet måste vara minst sex tecken)
Sedan är det klart. Din e-postadress är kopplad till din prenumeration. Med din e-postadress och ditt lösenord kan du nu logga in på alla tjänster du har tillgång till:
- E-tidningen
- Plus-artiklar på na.se
- Läsarshoppen med erbjudanden för dig som prenumerant
- Mitt konto där du kan göra många ärenden själv.